När man köper smycken i äkta silver så har man (oftast) gjort ett mycket bra köp tycker jag. Särskilt om man jämför med att köpa ett silverpläterat smycke eller ett smycke i silverfärgad metall eller kanske ett smycke man köpt i Kina eller Thailand, som är så där riktigt krispigt silvervitt och nästan känns som att det väger lite för lite... Men det står ändå tydligt att det är äkta 925-silver. Vissa länder i världen har lite annan kvalitet på silvret än i Europa. Nåja. Det finns alla sorter. De smycken jag gör är i alla fall alltid i riktigt bra äkta silver och jag går utan övertalning i god för kvaliteten.

Missfärgat silver
Oavsett hur bra silvret är kan man ändå uppleva att det blir missfärgat, brunt eller till och med nästan svart. Det kan nästan se rostigt ut och man kan oroa sig för om det verkligen är äkta silver man köpt. Lättast att kontrollera detta är att leta efter en silverstämpel 925 som brukar var stämplat någonstans på smycket. På mina smycken finner du alltid stämpeln på baksidan, tillsammans med min ae-logga och min officiella tillverkarstämpel AEG.
Man kan också prova att rengöra smycket enligt konstens alla lättaste regler och blir det istället förstört, ja, då är det nog tyvärr inte silver, kanske inte ens på ytan.

Mitt silver går ALLTID att få skinande rent och blankt igen, oavsett hur det ser ut när du upptäcker att det behöver rengöras av olika anledningar.

Här är några enkla tips på vad du kan göra själv för att du ta bort gulbruna, svarta och andra missfärgningar på ditt smycke:

  1. Börja med att rengöra smycket med t ex tandborste och diskmedel. Skölj av och torka noga.
  2. Doppa smycket i silverdipp ca 10-20 sekunder, inte mer, rör runt lite. Undvik att doppa sötvattenpärlor i vätskan, även om det inte är superkänsligt en så kort stund.
  3. Gnid sedan ganska hårt med impregnerad putsduk, anpassad för silversmycken. Det finns silverdipp och putsdukar att köpa i guldsmedsbutiker. Dessa räcker väldigt länge. Detta bör du göra regelbundet för att hålla smycket snyggt länge.

Om du inte tycker att det räcker...

Skicka det till mig och jag gör smycket som nytt! Bifoga ett adresserat och frankerat returkuvert så polerar jag upp det helt utan kostnad för dig. (Erbjudandet gäller endast smycken tillverkade av mig, Amanda Egilson).

Tänk på att alltid skicka ditt smycke med rekommenderat brev!

Adress:
Amanda Egilson AB
Brahegatan 32
114 41 Stockholm

Men varför har mitt smycke blivit missfärgat då?

Överallt där svavel förekommer kan silver missfärgas och bli brunt eller svart. Man säger att silvret oxiderar. Detta är inte helt sant, då oxideringen egentligen är en sulfidering dvs en process där svavel förenar sig och bildar en kemisk förening med silver - silversulfid, som bildar en tunn svart film på silverytan. Denna kemiska förening förekmmer nästan överallt, i luften, på huden (vissa läkemedel kan påverka), på målade väggar och ytor, i tyger, plaster, cigarettrök, gummisnoddar, fossila bränslen osv. Oavsett vilket, silver av hög kvalitet kan bli som nytt igen!

Ett hett tips är att undvika att förvara ditt silversmycke hängande öppet på en krok i badrummet, då kommer du att märka ganska snart att det blir brunt i kanterna och i kedjan. Här lever jag inte som jag lär, "skomakarens son" etc, för jag hänger alla mina halsband på små supkoppskrokar på spegeln i badrummet, och jag behöver ta ner dem till ateljén regelbundet för att putsa dem!!

Undvik också att bada i varma källor, som både luktar och innehåller massor av svavel. Har du varit på Island tex, så vet du vad jag menar. Duscha, bada, saltvatten och bräckt vatten är inget problem, men poolbad kan påverka ditt smycke. Jag har dock aldrig själv märkt något i poolbad och jag använder mina smycken dag och natt.

Här är några till före-efter-bilder:

 I samband med komplettering rengjorde jag smycket noggrant för att nya brickan skulle passa bra ihop med resten. Som nytt!
Ja, bildena talar sitt eget språk. Namnsmycket blev verkligen som nytt igen och kunden blev väldigt lycklig!
Så här såg det ut när jag fick det från Ryan Roxie, gitarrist i Alice Coopers band. Kolsvart, troligen för all scenrök mm som finns med vid långa turneer.
Genom att doppa det i silverdipp och gnida med putsduk blev det klar förändring men inte perfekt.
Här krävdes det också att smycket fick bada i min polermaskin. Ta-daa, som nytt!
 

Här hittade jag också en länk med lite husmorstips: http://www.gp.se/konsument/1.515721-genvag-till-rent-silver

 Dags att gå till posten med dagens skörd av namnsmycken som ska skickas till massa nya ägare och ägarinnor. Det märks att det är alla hjärtans dag i helgen! :D

Ha det underbart!
Amanda Egilson
NAMNSMYCKEN.COM

missfärgat silver, namnsmycken, rengöra silver, rengöra silversmycken, smycken med namn, svart silver,

Kommentera

Publiceras ej