Idag när posten kom, fick jag ett stort vitt bubbelkuvert med texten ” Namnsmycken, Smyckesdesigner” som adressat. Jag blev väldigt nyfiken och öppnade direkt. Vad kunde det vara? Och från vem?

3 tunna rosa pappersaskar med snirkligt hjärta på locket, (ganska slarvigt förpackade, jag är ju förpackningsnörd) och ett litet silvrigt armband i varje. Jag känner igen dessa smycken från de sponsrade inläggen på google och facebook, så jag förstod direkt att de inte var menade för mig utan måste vara felskickade. Dock ingen avsändare så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem för tillfället…

 

Men gissa om jag blev nyfiken att granska dem! Det första jag konstaterar är att armbandet känns väldigt lätt och saknar äkthetsstämpel, dvs 925-stämpeln som ska finnas på varje föremål tillverkat helt av äkta silver. De saknar även ansvarsstämpeln (se nedan). Är det inte äkta silver? Hm… jag ska ta med ett till min vän guldsmeden och be honom göra en kontroll. Mer om det senare.

Jag valde att ta reda på lite mer om detta ämne, och noterade att många företag, både konkurrerande och icke-konkurrerande företag, marknadsför att de säljer guldsmycken när smyckena bara är förgyllda eller innehåller en lägre karathalt. Det finns till och med de som uppger att de säljer guld fast deras smycken består av 0% guld. Och äkta silver, fast det bara är silverfärgad metall.

Kolla stämplarna!

Mitt största tips till er alla är att från och med nu, ALLTID kolla stämplarna på alla smycken ni funderar på att köpa därför att ett förgyllt, pläterat, eller fyllt smycke är inget guldsmycke och får absolut inte säljas som ett guldsmycke. Alla vet tyvärr inte att ett smycke med guldplätering inte innehåller ens i närheten av den guldhalt som ett guldsmycke innehåller.

Vad säger reglerna?

Så vad säger reglerna – hur rent måste guldet vara för att klassas som guld och vad får säljas som guld? Jag har tagit del av Aurum Forums superintressanta granskning:

En sökning på ”guld” på en av Sveriges största bijouterikedjors hemsida visar ”Creoler med guld” för 79,90 kr. I produktbeskrivningen står det ”Creoler med guld - Fina creoler med guldfärg. Lätt att matcha tillsammans med andra guldsmycken.” Men vid en närmre titt finns det 0% guld i dessa örhängen och materialet består istället av 100% järn.

Frågan är alltså om detta är lagligt?

Mile Diskovski, expert på ädelmetaller och teknisk chef på ädelmetallföretaget Norsk Svensk Guld säger:

– Att saluföra ett smycke som guldfärgat är en sak. Men att säga att någonting är ett guldsmycke när det enbart har en plätering eller en förgyllning är inte okej, eftersom det enligt lag inte får klassas som guld. Det är vilseledande och ger ingen sund konkurrens. För konsumenterna kan det kan leda till sämre medvetenhet.

Det finns lagar

Här är några av de regler som finns.

* 9 karat får säljas som guld.I Sverige är dock 18 karat vanligast när det gäller guldsmycken medan det i Europa är vanligt med lägre guldhalter.

* För att ens få sälja något som guldsmycken eller andra ädelmetallarbeten i Sverige, finns det fler lagar att förhålla sig till. Bland annat måste du kunna bevisa produktens äkthet, vilket görs med stämplar. 

Ansvarsstämpel och kattfoten

Utan dessa stämplar får du inte saluföra dina smycken eller andra produkter som guldsmycken eller ädelmetallarbete. För att få tillåtelse att använda en ansvarsstämpel måste tillverkaren vara godkänd hos Swedac (Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll). Swedac godkänner svenska namnstämplar och håller i det nationella namnstämpelregistret. De gör även marknadskontroller med stickprov hos butiker för att säkerställa att lagarna följs. Ett smycke som säljs som ädelmetallarbete i Sverige måste ha stämplar; en finhaltstämpel samt en ansvarsstämpel (tillverkarens personliga stämpel) och/eller en kontrollstämpel (”kattfoten”).

Jag har sedan jag startade för 10 år sedan en fin ansvarsstämpel som pryder mina smycken. Det är bokstäverna AEG i ett speciellt snitt. Dessa tillsammans med min fina ae-logga och 925-stämpeln. Om du har ett smycke från mig, kolla att det stämmer!

 


Så mina vänner, så ligger det till.
Och som sagt, titta noga på stämplarna och tänk att om det verkar för bra för att vara sant, så är det oftast det!
Läs gärna mer om detta här =>

Ojoj, vilket spännande ämne, jag skulle kunna hålla på länge till, men väljer att avsluta då Han som bär mitt namn runt sin hals vill ta en kopp te med mig innan läggdags.

Följ mig på facebook =>
Följ mig på Instagram =>

Tillbaka till webshopen =>


Kram och godnatt!

Amanda Egilson
NAMNSMYCKEN.COM

Spara
Spara
Spara
amanda egilson, dopsmycken, infinity smycken, namnhalsband, namnsmycken, namnsmycken i guld, namnsmycken i silver,

1 kommentarer

LinkarnNord

01 Mar 2020 15:01

hejsan jag har ett silver armband och jag hittar inte någon finhalts stämpel på detta dom ända stämplar jag hittar är (s) kattfoten (X8) sen är det en som jag inte ser vad det står det kan vara (1) (I) (T) och sedan [HTr] vad kan detta bero på måste det inte sitta någon finhalts på silver? och om det inte är silver varför sitter det en kattfot och ett (s) jätte tacksam för svar

Svar: Hej!
Kattfoten är Sveriges äldsta konsumentskydd. Kattfoten har sitt ursprung från lilla riksvapnet Tre Kronor i en trepassformad sköld. Bokstaven S stämplat i en sexhörning betyder att materialet är silver samt att finhalten är garanterad genom stämplingen.

X8 bör vara årsstämpeln som betyder 1949.


Tillverkarstämpeln HTr står nu registrerad för en tillverkare om heter :
HTR 1996 2005 Heintz Silversmed Eftr. Västeråsv 23
731 41 Köping
HTR 1971 1996 Heinz Silversmed H Råberg Västeråsvägen 23
731 41 Köping

En avregistrerad namnstämpel kan dock registreras för en ny innehavare efter 20 år sedan avregistreringen av namnstämpeln skett, vilket kanske är fallet här. Eventuella tidigare innehavare kan jag inte se, men kanske om du kontaktar Swedac? https://www.swedac.se/
tele: 077-199 09 00

(1) (I) (T) vet jag inte. Kanske om du tar reda på exakt vad det står?

Du kan även läsa mer här: https://silverklubben.se/silverstamplar/svensk-arstabell/ och här: https://www.silverstämplar.se/X8


Mvh
Amanda Egilson Hallgren
WWW.NAMNSMYCKEN.COM
0766-456444

Namnsmycken.com

Kommentera

Publiceras ej