Hållbarhetstänket och den starkt växande trenden om att vara en medveten konsument, ta ansvar för vår konsumtion och vara en del av jordens kretslopp, återspeglas i smyckesindustrin.

 

I min bransch är dock återvinning inget nytt sätt att tänka. Många hävdar just att guldsmedsyrket är världens äldsta återvinningsbransch. Så länge smycken har tillverkats har de också återvunnits, eftersom guld är material som inte kastas (av uppenbara skäl som värdet) – det kan alltid smältas ner och omarbetas för att bli till något nytt. Silver kan också återvinnas, även om jag anser att kvaliteten inte blir top notch. Detta beror förstås på vad man önskar få tillverkat.

Återvunnet silver hos Namnsmycken.com

Som en naturlig följd av detta hållbarhetstänk kan jag nu med glädje meddela att jag kan erbjuda namnsmycken av återvunnet silver. Jag har valt att att kalla min slutprodukt för "piece". Storleken beror på hur mycket silver jag använder och formen blir aldrig exakt den andra lik. Resultatet blir därför ett alldeles unikt smycke.

Namnhalsband Piece

På detta Piece-namnsmycke kan jag hamra in ett namn eller ord, det är du som väljer.
Här är ett exempel på när några gamla trasiga kedjor har förvandlats till en klump rått silver som sedan är slipad och hamrad till ett vackert och personligt smycke.

 
 
Obs!

Smälttekniken att återvinna silver gör att silvret blir lite mer poröst än vanligt. Det kan visa sig i små små porer på ytan. Det är inget fel utan ett resultat av smälttekniken. Smycket kan också oxidera något fortare, men dippa i silverdipp eller gnid med en impregnerad putsduk så håller du det fint.
 

Amanda Egilson Hallgren
WWW.NAMNSMYCKEN.COM
Tel: 0766-456444
mail: [email protected]

smälta silver, återvinn silver, återvunnet silver,

Kommentera

Publiceras ej